Pokaż
menu
boczne

Aktualności

Aktywnie w Kwartecie

poniedziałek, 03 kwietnia 2023

Przedstawiamy artykuł poświęcony bieżącej działalności Stowarzyszenia Kwartet na Przedgórzu.

Aktywnie w Kwartecie

Powoli dobiega końca wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju zaplanowanej na lata 2014-2020, której okres realizacji, ze względu m.in. na wybuch pandemii COVID-19, wydłużono o 2 lata. W Kwartecie od początku roku zorganizowano 5 naborów. Beneficjenci złożyli w nich 34 wnioski. Równolegle do bieżących prac trwają konsultacje nad określeniem kierunków i zakresów, które zostaną uwzględnione w nowej strategii na lata 2023-2027.Co ważne, w nowym okresie programowania w ramach tzw. wielofunduszowej LSR realizowane będą zadania nie tylko w ramach Programu Strategicznego Wspólna Polityka Rolna (PS WPR), ale także z dwóch funduszy regionalnych: Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS+) oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Na podsumowanie ostatnich kilku lat przyjdzie zapewne jeszcze czas, jednak bez wątpienia można stwierdzić, że był to intensywny i owocny okres, w którym wiele podmiotów z obszaru miało możliwość realizować swoje pomysły dzięki środkom z Kwartetu. Tzw. stopień kontraktacji, który wyraża wskaźnik procentowy podpisanych umów w stosunku do całego budżetu LGD, wynosi prawie 80%. Brakujące 20% stanowić mają projekty z tegorocznych naborów, które cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem. Świadczą o tym m.in. liczba złożonych wniosków i suma wnioskowanych dotacji, która w każdym z naborów przekraczała dostępne środki.

Ostatnie nabory w Kwartecie 

Na budowę i rozwój infrastruktury złożono trzy wnioski o przyznanie pomocy. Wnioskodawcami były gminy: Radłów, Brzesko oraz Borzęcin, a działania, które zaplanowano dotyczyły głównie modernizacji i przebudowy infrastruktury rekreacyjno-turystycznej. Łączna kwota tych operacji to 620 004,93 zł. Wszystkie uzyskały pozytywną ocenę i zostały wybrane do dofinansowania, jednakże nie wszystkie zmieszczą się w limicie dostępnych środków.
Wnioskodawcy chcący założyć działalność gospodarczą, złożyli w sumie 12 wniosków, na łączną kwotę 740 000,00 zł. Rada Stowarzyszenia pozytywnie oceniła 11 z nich, a dalsze ich procedowanie przekazano do Urzędu Marszałkowskiego. Pomysły na założenie własnej działalności dotyczyły różnych dziedzin, m.in.: usług hydraulicznych, geodezyjnych, fotograficznych, informatycznych, budowlanych, naprawy samochodów czy uruchomienia internetowej sprzedaży odzieży.
W trzecim naborze z zakresu promocji obszaru Przedgórza wpłynęło 5 projektów na łączną kwotę 322 575,55 zł. Wszystkie uzyskały pozytywną ocenę, lecz ze względu na limit funduszy w Kwartecie, dwa z nich zostały umieszczone na liście rezerwowej. Aby promować region i kultywować lokalne tradycje, stowarzyszenia i organizacje wnioskowały o wsparcie finansowe dla następujących wydarzeń: Szczepanowskie Święto Plonów, Festiwal Tradycji, Jubileusz 70-lecia działalności Zespołu Pieśni i Tańca "Łoniowiacy", I Przegląd zespołów rockowych na terenie Przedgórza, oraz wydanie „Albumu fotograficznego promującego Gminę Radłów”.

Propozycje swoich działań mieszkańcy obszaru mogli składać także w ramach tzw. grantów. Tym razem ich zakres dotyczył edukacji i/lub promocji Przedgórza. Wnioski złożyło dziewięć podmiotów. Są wśród nich stowarzyszenia, osoby fizyczne i jednostki sektora finansów publicznych. Niestety nie wszystkie zadania zmieściły się limicie dostępnych środków. Tym samym strona internetowa www.przedgorze.pl, na której można odnaleźć wiele bardzo interesujących informacji z wcześniej realizowanych projektów dotyczących historii, ludzi, miejsc i wydarzeń Przedgórza zostanie wzbogacona o nowe publikacje.

Są nimi:

  • „Szlakiem Świętego Stanisława – dziedzictwo Szczepanowa";
  • Historia ludzi, miejsc i wydarzeń – wydanie książki pt. „Legendy, opowiadania i bajki Przedgórza";
  • „Czarni Baronowie Ziemi Radłowskiej – rzecz o żołnierzach i górnikach”;
  • „Krzyże, figurki i Kapliczki w parafii św. Jana Chrzciciela w Radłowie”;
  • „Podania i legendy Biskupickie”;
  • „Nagranie i wydanie płyty "Schola Bliżej Nieba i Przyjaciele – patriotycznie", połączone z promocją obszaru Przedgórza”.

Wykorzystując ostatnie dostępne środki, Stowarzyszenie ogłosiło jeszcze w marcu nabór dla przedsiębiorców chcących rozwijać swoje firmy. Złożono 5 wniosków, z których 4 zakwalifikowały się do dofinansowania i zostały przekazane do dalszej weryfikacji w Krakowie.

- Przypomnę, że swoje wnioski do Kwartetu może składać każdy, kto ma ciekawy pomysł i środki na sfinansowanie projektu, który później w znacznej mierze, a czasem w 100% jest refundowany. Ograniczeniem są zawsze tylko reguły i zakres danego zadania – mówi Piotr Kania prezes Stowarzyszenia „Kwartet na Przedgórzu”. – Po wpłynięciu wniosek jest szczegółowo analizowany przez Radę Stowarzyszenia i oceniany jest pod kątem tzw. kryteriów dostępu zawartych w Rozporządzeniu Ministerstwa Rolnictwa oraz procedur i kryteriów oceny określonych w naszej LSR. Tak zweryfikowany przekazywany jest do Urzędu Marszałkowskiego, który dokonuje jego finalnej oceny, zakończonej jego odrzuceniem bądź zaproszeniem do podpisania umowy.

Nie tylko nabory … 

Działalność Kwartetu nie ogranicza się tylko do wspomnianych naborów. Jednym z przedsięwzięć, które Stowarzyszenie obecnie realizuje jest operacja własna dotycząca ekologii. W ramach projektu zaplanowano w szkołach podstawowych z terenu gmin: Borzęcin, Brzesko, Dębno oraz Radłów zajęcia edukacyjne o tematyce związanej z ochroną środowiska. - Poprzez zaplanowaną kampanię ekologiczną chcemy wzbudzić w młodych ludziach chęć dbania o środowisko naturalne i wzmacniać właściwe postawy proekologiczne. Spotkania zorganizowane w szkołach pomogą uczestnikom nie tylko zrozumieć ogólne pojęcie ekologii, ale będą także okazją do prezentacji codziennych, prostych praktyk i zachowań, dzięki którym młody człowiek może bezpośrednio zadbać o dobrostan swojego najbliższego otoczenia – mówi sekretarz Stowarzyszenia Marek Kołdras. 

W trakcie warsztatów zaplanowano dystrybucję ekologicznych gadżetów, które będą zachętą do aktywnego uczestnictwa w warsztatach oraz angażowania się w ochronę klimatu na co dzień. Jak podkreślają członkowie Zarządu Stowarzyszenia, priorytetem zorganizowanych zajęć jest pokazanie młodym ludziom, jak można wartościowo spędzać czas w oderwaniu od urządzeń elektronicznych i przyczyniać się do ochrony środowiska.
Projekt własny to tylko jedno z zadań zaplanowanych w 2023 roku. Bazując na doświadczeniu uzyskanym w poprzednich latach, Stowarzyszenie będzie uczestniczyło w dwóch tzw. projektach współpracy. „Małopolski Spichlerz” – to operacja mająca na celu wykreowanie małopolskiej marki produktu lokalnego. Uczestniczy w niej aż trzynaście partnerskich LGD-ów z Małopolski. 
„Z kijkami po wschodniej Małopolsce" – to przedsięwzięcie popularyzujące zdrowy tryb życia poprzez wyznaczenie i promowanie pieszych tras nordic walking na obszarze działania czterech partnerów uczestniczących w projekcie. 
Mając doświadczenie z lat ubiegłych zauważamy, że projekty partnerskie są bardzo potrzebne i służą lokalnym społecznościom. Umożliwiają wymianę doświadczeń, promowanie walorów kulturowych i turystycznych. Są okazją do pokazania potencjału regionu i zaangażowania mieszkańców – zaznacza odpowiedzialna za projekty współpracy, skarbnik stowarzyszenia, Katarzyna Pacewicz-Pyrek.

Nowa, wielofunduszowa LSR

9 marca 2023r. został ogłoszony konkurs na wybór Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2023-2027. Nowe LSR-y muszą zostać złożone do 7 czerwca. - W ciągu ostatnich miesięcy na terenie gmin Stowarzyszenia odbywały się spotkania z mieszkańcami podczas których przedstawiciele samorządów i jednostek, stowarzyszeń, kół gospodyń wiejskich, ochotniczych straży pożarnych oraz mieszkańcy dzielili się swoimi pomysłami i sugestiami dotyczącymi problemów i potrzeb rozpoznanych w ich najbliższych regionach. Głos mieszkańców jest bardzo ważny, gdyż to w dużej mierze od nich zależy, jakie działania i projekty będą podejmowane – mówi Piotr Kania, prezes LGD.

Dobrze opracowana strategia jest szansą na rozwój społeczności lokalnych, poprawę warunków życia, m.in. poprzez powstawanie nowych przedsiębiorstw, tworzenie miejsc pracy, budowanie lub modernizacja placów zabaw, niekomercyjnych obiektów infrastrukturalnych, renowacji zabytków, organizacji wydarzeń kulturalnych, promujących region oraz ocaleniem i promocją zasobów, które tkwią w każdym regionie.

Zgłaszane propozycje, sugestie i pomysły są materiałem, nad którym pracuje „zespół roboczy”. Wnioski zostaną skonfrontowane z możliwościami i zakresami nowych programów w przygotowywanej nowej Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2023-2027, którą składać będzie „Kwartet na Przedgórzu” indywidualnie lub po połączeniu z inną Lokalną Grupą Działania. 
(kw)

r

Kategorie spraw urzędowych

W dniu 17.06.2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody / Dz. U. z 2017 r., poz. 1074/, zgodnie z którą:
Osoby fizyczne, zamierzające usunąć drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 83 f ust. 1 pkt 3a uop) są obowiązane dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew(a) do Urzędu Miejskiego w Radłowie jeżeli obwód pnia drzewa na wysokości 5 cm przekracza:

-80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
-65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
-50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości z której drzewo ma być usunięte /numer działki, miejscowość, obręb/ oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości, w przypadku współwłasności należy uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli działki lub pełnomocnictwa do wystąpienia w ich imieniu.

Urząd Miejski w Radłowie po otrzymaniu zgłoszenia w terminie 21 dni dokonuje oględzin zgłoszonych do wycinki drzew. W terminie 14 dni od dokonania oględzin, organ może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. Usunięcie drzewa bez zgłoszenia lub pomimo wydania przez organ sprzeciwu traktowane jest usunięcie bez zezwolenia i sankcjonowane administracyjną kara pieniężną. Wydanie przez organ sprzeciwu upoważnia właściciela nieruchomości do złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzewa. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej. /Zaleca się upewnić poprzez kontakt np. telefonicznie w Urzędzie Miejskim w Radłowie czy taki przeciw został wydany/Organ może przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 8 /14 dni od dokonania oględzin/ wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa.

W przypadku nieusunięcia drzew przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4. Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Osoby fizyczne usuwające drzewa na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podmioty o osobowości prawnej, spółdzielnie mieszkaniowe itp. mogą usunąć drzewa po uzyskaniu decyzji administracyjnej zezwalającej na usunięcie drzew. W tej sytuacji należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.

Dodatkowych informacji można uzyskać w Referacie Gospodarki i Środowiska I piętro, pok. Nr 9 w godz. pracy Urzędu tj. : pon.: 07.30-17.00, wt.-Czw. 07:30-15:30, pt.: 07:30-14:00 bądź pod numerem telefonu: 14 6782044 wew. 19

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów

11.01.2022

Wniosek o wycinkę .docx
Wniosek o wycinkę .pdf

Zgłoszenie do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb), przydomowych oczyszczalni ścieków

Opis

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków PDF
zgl-ewid-szamb-20210804.pdf

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Opis

Deklaracja

Oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania

Opis

Informacja.doc

Wniosek o dofinansowanie z budżetu Gminy Radłów prac związanych z usuwaniem i utylizacją odpadów zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz siedzib instytucji

Opis

Wniosek.docx

Wydanie wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Radłów

Wniosek.doc

Wniosek o określenie wstępnych warunków zjazdu z drogi gminnej/powiatowej.

Wniosek.doc

Wniosek o wyrażenie zgody na dojazd drogą będącą własnością Gminy.

Wniosek.doc

W przypadku planowanego nowego zjazdu z drogi wojewódzkiej dołączyć wstępne warunki RDW w Tarnowie ul. Ostrogskich 5a, 33-100 Tarnów.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wstępne oświadczenie

Formularz CEIDG-1 wraz z załacznikami

Opis

ceidg-1-v1.06z.pdf

Formularz CEIDG-1 bez załączników

ceidg-1-v1.06.pdf

Wniosek o ustalenie numeru porządkowego

Opis

Wniosek PDF

 

Podatki i opłaty lokalne na 2024 r.

 

Urząd Miejski w Radłowie

ul. Kolejowa 7
33-130 Radłów

NIP: 873-10-01-716
REGON Gminy Radłów: 851660915
REGON Urzędu Miejskiego w Radłowie: 000545656

Pokaż na mapie

Kontakt

tel.: 14 678-20-44

tel.: 14 678-20-73

fax: 14 678-28-18

e-mail: sekretariat@gminaradlow.pl

Godziny urzędowania

Dzień Godzina
Poniedziałek 7:30 - 17:00
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 14:00
Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych została współfinansowana ze środków Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz projektu „Wdrożenie standardów świadczenia elektronicznych usług publicznych - ePUAP w gminie: Wierzchosławice, Pleśna, Radłów, Szczurowa, Zakliczyn” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.