Pokaż
menu
boczne

Aktualności

Zimowa opieka nad bocianimi gniazdami

wtorek, 15 lutego 2022

Co roku w sezonie jesienno-zimowym, gdy bocianów nie ma w Polsce energetycy z TAURON Dystrybucja prowadzą prace pielęgnacyjne i montują platformy dla bocianów  w około 200 miejscach.

Nowopowstałe gniazda wynoszone są powyżej przewodów, którymi płynie prąd. Prace są konieczne, ponieważ gniazda zlokalizowane bezpośrednio na słupie energetycznym i z dużą ilością materiału, stanowią zagrożenie dla samych bocianów, bezawaryjnej pracy sieci energetycznej i otoczenia. Niekiedy energetycy muszą interweniować w związku z uszkodzonymi gniazdami przez wiatr, burze i wichury.
 
TAURON Dystrybucja w ramach prowadzonej od wielu lat akcji „Bociany TAURONA” realizuje szereg działań na rzecz bocianów, które wybrały sieć dystrybucyjną spółki, jako miejsce budowy gniazda. Zakres i rodzaj prac jest związany z cyklem życia ptaków i przepisami prawa, ponieważ bociany objęte są ścisłą ochroną. Dlatego do gniazd można się zbliżać, kiedy ptaków w nich nie ma. Od połowy  października do końca lutego energetycy oczyszczają, uszczuplają i odbudowują gniazda oraz instalują metalowe platformy zabezpieczające gniazda na kolejne sezony.
 
Bociany coraz chętniej zakładają gniazda na słupach energetycznych, ponieważ czują się na nich bezpieczne. W praktyce nie jest to miejsce idealne dla ptaków, ponieważ przebywają w bliskim sąsiedztwie przewodów pod napięciem i mogą ulec porażeniu. Poza tym duże i ciężkie konstrukcje  gniazd mogą niebezpiecznie obciążać słupy i uszkadzać przewody. Dlatego przeglądamy gniazda i wybieramy te, które wymagają interwencji. Reagujemy też na otrzymane zgłoszenia od mieszkańców  i sympatyków ptaków. Wszystko po to, aby zminimalizować zagrożenia dla  bocianów oraz zapewnić bezawaryjną pracę linii energetycznych i niezakłócone dostawy prądu – mówi Ewa Groń, rzecznik prasowa TAURON Dystrybucja.

Zdarza się, że gniazda są uszkadzane podczas burz i  silnych wiatrów. Tak było w kilku miejscach podczas ostatnich bardzo intensywnych wichur, które przeszły nad Polską. Jeżeli gniazdo spadło ze słupa, albo jeżeli zostało przez wiatr lub niesione przedmioty uszkodzone, można to zgłosić do spółki.  Miejsca wymagające interwencji energetyków można zgłaszać na specjalnego maila: bocian@tauron-dystrybucja.pl

Bociany w ciągu okresu lęgowego nanoszą na gniazdo materiał budulcowy, to jest gałęzie, darń, siano, słomę a nawet śmieci. W efekcie, w jednym roku może przybyć nawet 30-centymetrowa warstwa materiału, ważąca dodatkowych kilkadziesiąt kilogramów. W ten sposób w ciągu kilku lat poszycie gniazda może stracić stabilność i nadmiernie dociążyć słup lub platformę, grożąc ich uszkodzeniem.

– Firmy energetyczne, w tym TAURON Dystrybucja odgrywają coraz większą rolę w ochronie populacji bocianów białych w Polsce. Bezpieczny dostęp do gniazd zlokalizowanych na słupach mają tylko energetycy. Posiadają uprawnienia do pracy na sieci energetycznej, wiedzę, doświadczenie, oraz specjalistyczny sprzęt do pracy na wysokości i przy urządzeniach pod napięciem. To ważne, że dbając o swoje urządzenia, pomagają ptakom i chronią w ten sposób ich populację – podkreśla dr Kazimierz Walasz, prezes Małopolskiego Towarzystwa Ornitologicznego.

W uzasadnionych wypadkach, tj. po obserwacji i zaopiniowaniu  przez ornitologów, gniazda mogą być usuwane. Zwykle są to zaczątki gniazd wykonywane przez niedojrzałe płciowo ptaki, które szlifują swoje umiejętności budowlane na przyszłość. Część takich próbnych gniazd powstaje w wyniku silnego instynktu, który powoduje potrzebę budowy gniazda, a który nie mija nawet, gdy bocian zbuduje swoje prawdziwe domostwo. Mimo, że wszystkie te konstrukcje są tymczasowe, to jednak nagromadzona ilość materiału i fakt pojawiania się na nich ptaków regularnie, wywołują mylne wrażenie, że to próba stworzenia stałego domu dla ptasiej rodziny.

– Mamy wiele zgłoszeń o potrzebie montażu platform. Spora część z nich, po konsultacji ze specjalistami, okazuje się nieuzasadniona. Dlatego ściśle współpracujemy z ornitologami, którzy ostatecznie decydują o naszych działaniach przy takiej tymczasowej budowli. Zwykle instalujemy platformę pod gniazdo tam, gdzie ptaki doczekały się już potomstwa i jeśli mamy pewność, że słup energetyczny wytrzyma ciężar gniazda – tłumaczy Ewa Groń.

Zdarza się też, że zgłaszają się do firmy osoby, które chciałyby, aby na słupie w pobliżu ich posesji lub domu osiedliły się ptaki. Jeśli jednak, to nie ptaki wybrały konkretne miejsce na swoje gniazdowanie, to TAURON nie ingeruje w takie miejsca ani tym bardziej nie zachęca ptaków do budowy gniazd na infrastrukturze energetycznej.  Dostawcy  prądu chodzi głównie o bezpieczną i bezawaryjną pracę urządzeń. Gniazdo na słupie zawsze wymusza prowadzenie dodatkowych zabiegów eksploatacyjnych a sama obecność ptaków i konstrukcja gniazda mogą wpływać na zwiększenie awaryjności.

 

 

r

Kategorie spraw urzędowych

W dniu 17.06.2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody / Dz. U. z 2017 r., poz. 1074/, zgodnie z którą:
Osoby fizyczne, zamierzające usunąć drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 83 f ust. 1 pkt 3a uop) są obowiązane dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew(a) do Urzędu Miejskiego w Radłowie jeżeli obwód pnia drzewa na wysokości 5 cm przekracza:

-80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
-65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
-50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości z której drzewo ma być usunięte /numer działki, miejscowość, obręb/ oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości, w przypadku współwłasności należy uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli działki lub pełnomocnictwa do wystąpienia w ich imieniu.

Urząd Miejski w Radłowie po otrzymaniu zgłoszenia w terminie 21 dni dokonuje oględzin zgłoszonych do wycinki drzew. W terminie 14 dni od dokonania oględzin, organ może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. Usunięcie drzewa bez zgłoszenia lub pomimo wydania przez organ sprzeciwu traktowane jest usunięcie bez zezwolenia i sankcjonowane administracyjną kara pieniężną. Wydanie przez organ sprzeciwu upoważnia właściciela nieruchomości do złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzewa. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej. /Zaleca się upewnić poprzez kontakt np. telefonicznie w Urzędzie Miejskim w Radłowie czy taki przeciw został wydany/Organ może przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 8 /14 dni od dokonania oględzin/ wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa.

W przypadku nieusunięcia drzew przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4. Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Osoby fizyczne usuwające drzewa na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podmioty o osobowości prawnej, spółdzielnie mieszkaniowe itp. mogą usunąć drzewa po uzyskaniu decyzji administracyjnej zezwalającej na usunięcie drzew. W tej sytuacji należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.

Dodatkowych informacji można uzyskać w Referacie Gospodarki i Środowiska I piętro, pok. Nr 9 w godz. pracy Urzędu tj. : pon.: 07.30-17.00, wt.-Czw. 07:30-15:30, pt.: 07:30-14:00 bądź pod numerem telefonu: 14 6782044 wew. 19

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów

11.01.2022

Wniosek o wycinkę .docx
Wniosek o wycinkę .pdf

Zgłoszenie do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb), przydomowych oczyszczalni ścieków

Opis

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków PDF
zgl-ewid-szamb-20210804.pdf

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Opis

Deklaracja

Oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania

Opis

Informacja.doc

Wniosek o dofinansowanie z budżetu Gminy Radłów prac związanych z usuwaniem i utylizacją odpadów zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz siedzib instytucji

Opis

Wniosek.docx

Wydanie wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Radłów

Wniosek.doc

Wniosek o określenie wstępnych warunków zjazdu z drogi gminnej/powiatowej.

Wniosek.doc

Wniosek o wyrażenie zgody na dojazd drogą będącą własnością Gminy.

Wniosek.doc

W przypadku planowanego nowego zjazdu z drogi wojewódzkiej dołączyć wstępne warunki RDW w Tarnowie ul. Ostrogskich 5a, 33-100 Tarnów.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wstępne oświadczenie

Formularz CEIDG-1 wraz z załacznikami

Opis

ceidg-1-v1.06z.pdf

Formularz CEIDG-1 bez załączników

ceidg-1-v1.06.pdf

Wniosek o ustalenie numeru porządkowego

Opis

Wniosek PDF

 

Podatki i opłaty lokalne na 2024 r.

 

Urząd Miejski w Radłowie

ul. Kolejowa 7
33-130 Radłów

NIP: 873-10-01-716
REGON Gminy Radłów: 851660915
REGON Urzędu Miejskiego w Radłowie: 000545656

Pokaż na mapie

Kontakt

tel.: 14 678-20-44

tel.: 14 678-20-73

fax: 14 678-28-18

e-mail: sekretariat@gminaradlow.pl

Godziny urzędowania

Dzień Godzina
Poniedziałek 7:30 - 17:00
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 14:00
Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych została współfinansowana ze środków Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz projektu „Wdrożenie standardów świadczenia elektronicznych usług publicznych - ePUAP w gminie: Wierzchosławice, Pleśna, Radłów, Szczurowa, Zakliczyn” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.