Pokaż
menu
boczne

Aktualności

Uroczystości 73. rocznicy akcji „III MOST”

poniedziałek, 24 lipca 2017

W Wał-Rudzie odbyły się oficjalne uroczystości 73 rocznicy Akcji III Most - videorelacja - Tarnowska.tv

W tej miejscowości w nocy z 25 na 26 lipca 1944 roku żołnierze AK, zorganizowali akcję przerzutu fragmentów niemieckiej rakiety V2 na teren Anglii. Rakietę przetransportował za granice Polski samolot, który wylądował na lądowisku „Motyl” w Wał Rudzie.

Podczas pierwszego dnia obchodów odbył się marsz na trasie Jagniówka – lasy radłowskie – Wał – Ruda – Zabawa – Biskupice Radłowskie. W jego trakcie były ćwiczenia z taktyki drużyny piechoty oraz obsługi broni z udziałem rekonstruktorów.
Wieczorem odbyła się rekonstrukcja konspiracyjnego lądowiska „MOTYL” przez Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej "Wrzesień 39".

Drugi dzień uroczystości rozpoczął się od złożenia kwiatów pod pomnikiem  upamiętniającym akcję „III MOST” w Wał-Rudzie. Pobrano również ziemię z lądowiska Motyl, trafi ona w urnie pod pomnik Armii Krajowej, który jest budowany w Krakowie. Następnie uczestnicy obchodów udali się do Sanktuarium bł. Karoliny Kózkówny w Zabawie na mszę św., której przewodniczył ks. kapelan Marcin Krępa. Na zakończenie mszy ks. Zbigniew Szostak wręczył pamiątkowe ryngrafy wydane z okazji 30-lecia beatyfikacji bł. Karoliny, darczyńcy „Dakoty” Panu Przemysławowi Pawłowiczowi oraz Prezesowi firmy Omega Pilzno, Panu Adamowi Godawskiemu.

Dalsza część obchodów została przeniesiona na plac przy Sankturaium, obok wraku samolotu, gdzie pamiątkowe odznaczenia za zasługi dla Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej z rąk prof. Leszka Żukowskiego, uczestnika Powstania Warszawskiego otrzymała Pani Józefa Szczurek-Żelazko Poseł RP oraz Pan Zbigniew Mączka Burmistrz Radłowa. Medal na 25-lecie ŚZŹAK w Dębicy otrzymał mjr prof. Leszek Żukowski - Prezes Zarządu Głównego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Na zakończenie dwudniowych uroczystości zebrani mogli zobaczyć pokaz sprawności strzeleckiej w wykonaniu strzelców z Jednostki Strzeleckiej nr 2092 Tarnowie im. Żołnierzy Niezłomnych Ziemi Tarnowskiej. Pokaz polegał na zainscenizowaniu prawidłowego zachowania patrolu pieszego w przypadku dostania się pod niespodziewany ogień z moździerzy przeciwnika.

Strzelcy wykonali kilka manewrów taktycznych, wezwali wsparcie wozu bojowego BRDM-2, który wykonał zasłonę ogniową i pozwolił na pokonanie przeciwnika w miejscu gdzie została urządzona zasadzka. JS nr 2092 w rozłożonych namiotach tematycznych prezentowała elementy wyposażenia, broń oraz pojazd BRDM-2, który cieszył się największym zainteresowaniem wśród najmłodszych uczestników pikniku historycznego.

Podarowany wrak samolotu przez Pana Przemysława Pawłowicza Douglas C-47 Skytrain/Dakota wyprodukowany został w 1943 roku w Stanach Zjednoczonych. Od tego czasu sporo przeszedł, nie tylko za sprawą niemieckich filmowców. Samolot służył w armii amerykańskiej, później w 147. dywizjonie RAF, a następnie na bliskim wschodzie. W latach ’90 „Dak” był atrakcją parku rozrywki Euro Disneyland pod Paryżem, a teraz ma szansę zostać symbolem heroicznych akcji podejmowanych przez żołnierzy AK. Trudnego zadania przetransportowania elementów wraku z Oławy do Zabawy podjęła się bezpłatnie firma OMEGA Pilzno ITiS Godawski & Godawski. Żadne muzeum w Polsce nie posiada tego typu maszyny.

 

Historia sprowadzenia Dakoty do Zabawy

Historię sprowadzenia Dakoty do parafii Zabawa opowiada darczyńca samolotu Przemysław Pawłowicz.

Uzupełnienie opowiadania – Ryszard Żądło - prezes Okręgu Tarnów Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej

 

Uroczystości 73. rocznicy akcji „III MOST” - 23.07.2017

Fot. Maksymilian Pochroń

Uroczystości 73. rocznicy akcji „III MOST” - 22.07.2017

Fot. Maksymilian Pochroń

r

Kategorie spraw urzędowych

W dniu 17.06.2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody / Dz. U. z 2017 r., poz. 1074/, zgodnie z którą:
Osoby fizyczne, zamierzające usunąć drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 83 f ust. 1 pkt 3a uop) są obowiązane dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew(a) do Urzędu Miejskiego w Radłowie jeżeli obwód pnia drzewa na wysokości 5 cm przekracza:

-80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
-65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
-50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości z której drzewo ma być usunięte /numer działki, miejscowość, obręb/ oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości, w przypadku współwłasności należy uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli działki lub pełnomocnictwa do wystąpienia w ich imieniu.

Urząd Miejski w Radłowie po otrzymaniu zgłoszenia w terminie 21 dni dokonuje oględzin zgłoszonych do wycinki drzew. W terminie 14 dni od dokonania oględzin, organ może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. Usunięcie drzewa bez zgłoszenia lub pomimo wydania przez organ sprzeciwu traktowane jest usunięcie bez zezwolenia i sankcjonowane administracyjną kara pieniężną. Wydanie przez organ sprzeciwu upoważnia właściciela nieruchomości do złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzewa. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej. /Zaleca się upewnić poprzez kontakt np. telefonicznie w Urzędzie Miejskim w Radłowie czy taki przeciw został wydany/Organ może przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 8 /14 dni od dokonania oględzin/ wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa.

W przypadku nieusunięcia drzew przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4. Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Osoby fizyczne usuwające drzewa na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podmioty o osobowości prawnej, spółdzielnie mieszkaniowe itp. mogą usunąć drzewa po uzyskaniu decyzji administracyjnej zezwalającej na usunięcie drzew. W tej sytuacji należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.

Dodatkowych informacji można uzyskać w Referacie Gospodarki i Środowiska I piętro, pok. Nr 9 w godz. pracy Urzędu tj. : pon.: 07.30-17.00, wt.-Czw. 07:30-15:30, pt.: 07:30-14:00 bądź pod numerem telefonu: 14 6782044 wew. 19

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów

11.01.2022

Wniosek o wycinkę .docx
Wniosek o wycinkę .pdf

Zgłoszenie do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb), przydomowych oczyszczalni ścieków

Opis

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków PDF
zgl-ewid-szamb-20210804.pdf

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Opis

Deklaracja

Oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania

Opis

Informacja.doc

Wniosek o dofinansowanie z budżetu Gminy Radłów prac związanych z usuwaniem i utylizacją odpadów zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz siedzib instytucji

Opis

Wniosek.docx

Wydanie wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Radłów

Wniosek.doc

Wniosek o określenie wstępnych warunków zjazdu z drogi gminnej/powiatowej.

Wniosek.doc

Wniosek o wyrażenie zgody na dojazd drogą będącą własnością Gminy.

Wniosek.doc

W przypadku planowanego nowego zjazdu z drogi wojewódzkiej dołączyć wstępne warunki RDW w Tarnowie ul. Ostrogskich 5a, 33-100 Tarnów.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wstępne oświadczenie

Formularz CEIDG-1 wraz z załacznikami

Opis

ceidg-1-v1.06z.pdf

Formularz CEIDG-1 bez załączników

ceidg-1-v1.06.pdf

Wniosek o ustalenie numeru porządkowego

Opis

Wniosek PDF

 

Podatki i opłaty lokalne na 2024 r.

 

Urząd Miejski w Radłowie

ul. Kolejowa 7
33-130 Radłów

NIP: 873-10-01-716
REGON Gminy Radłów: 851660915
REGON Urzędu Miejskiego w Radłowie: 000545656

Pokaż na mapie

Kontakt

tel.: 14 678-20-44

tel.: 14 678-20-73

fax: 14 678-28-18

e-mail: sekretariat@gminaradlow.pl

Godziny urzędowania

Dzień Godzina
Poniedziałek 7:30 - 17:00
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 14:00
Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych została współfinansowana ze środków Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz projektu „Wdrożenie standardów świadczenia elektronicznych usług publicznych - ePUAP w gminie: Wierzchosławice, Pleśna, Radłów, Szczurowa, Zakliczyn” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.