Aktualności
Składowanie odpadów przy ul. Woleńskiej w Radłowie
czwartek, 19 lipca 2018
Od lipca 2013 do chwili obecnej przeprowadzone zostały kontrole, obejmujące wybrane zagadnienia z działalności Firmy Conteko sp. z o.o.
Burmistrz Radłowa, dokonując kontroli w firmie Conteko, w szczególności oparł się na Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11.01.2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Pod uwagę brane były m.in. wymagania w zakresie:
1) posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;
2) utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej „pojazdami”, i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej „urządzeniami”;
3) spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów;
4) zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo – transportowej,
5) przeprowadzanie deratyzacji i dezynfekcji bazy.
W zakresie wyposażenia bazy magazynowo – transportowej zwracano uwagę, aby:
1) teren bazy magazynowo - transportowej był zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom nieupoważnionym;
2) miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów były zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu;
3) miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych były zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych;
4) teren bazy magazynowo - transportowej był wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz.1566);
5) baza magazynowo - transportowa była wyposażona w:
a) miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów,
b) pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób,
c) miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych,
d) legalizowaną samochodową wagę najazdową.
W zakresie posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz jego odpowiedniego stanu technicznego sprawdzano, aby:
1) w posiadaniu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości znajdowały się co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, a także co najmniej jeden pojazd do odbierania odpadów bez funkcji kompaktującej;
2) pojazdy były trwale i czytelnie oznakowane, w widocznym miejscu, nazwą firmy oraz danymi adresowymi i numerem telefonu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
3) na terenie bazy magazynowo - transportowej znajdowały się urządzenia do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych przed ich transportem do miejsc przetwarzania.
W zakresie utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń sprawdzono, aby:
1) pojazdy służące do transportu odpadów komunalnych były utrzymane we właściwym stanie technicznym i sanitarnym;
2) pojazdy i urządzenia były zabezpieczone przed niekontrolowanym wydostawaniem się na zewnątrz odpadów podczas ich magazynowania, przeładunku, a także transportu;
3) pojazdy i urządzenia były poddawane myciu i dezynfekcji z częstotliwością gwarantującą zapewnienie im właściwego stanu sanitarnego, nie rzadziej niż raz na miesiąc, a w okresie letnim nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
4) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości posiadał aktualne dokumenty potwierdzające wykonanie czynności, o których mowa w pkt 3;
5) na koniec każdego dnia roboczego pojazdy były opróżnione z odpadów i były parkowane wyłącznie na terenie bazy magazynowo - transportowej.
W zakresie wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów sprawdzano aby:
1) konstrukcja pojazdów zabezpieczała przed rozwiewaniem i rozpylaniem przewożonych odpadów oraz minimalizowała oddziaływanie czynników atmosferycznych na odpady;
2) pojazdy były wyposażone w system:
a) monitoringu bazującego na systemie pozycjonowania satelitarnego, umożliwiający trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych o położeniu pojazdu i miejscach postojów oraz
b) czujników zapisujących dane o miejscach wyładunku odpadów – umożliwiający weryfikację tych danych;
3) pojazdy były wyposażone w narzędzia lub urządzenia umożliwiające sprzątanie terenu po opróżnieniu pojemników.
Oprócz systematycznie prowadzonych kontroli firmy Conteko przeprowadzane są kontrole problemowe:
I Kontrola problemowa przeprowadzona została w dniu 10 czerwca 2014 r.
Komisja przeprowadzająca kontrole nie miała zastrzeżeń i uwag do działań przedsiębiorstwa.
II Kontrola problemowa w 2016 roku związana była z interwencjami mieszkańców gminy dotyczącymi przyjmowania odpadów w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. W wyniku kontroli zwrócono się do firmy Conteko o szczególny nacisk na przestrzeganie pkt 4.3. SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA: ,,Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy Radłów z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.” Firma wywiązała się z powyższego obowiązku w wyznaczonym terminie.
III Kontrola problemowa w 2017 roku została przeprowadzona w dniach 24.08. – 25.08.2017 r. w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz w szczególności Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W wyniku kontroli stwierdzono naruszenia niektórych przepisów ustawy w związku z czym Burmistrz Radłowa zażądał usunąć je do 15 stycznia 2018 r.
W dniu 24.01.2018 r. tutejszy organ przeprowadził wizję, podczas której potwierdzono usunięcie uchybień stwierdzonych podczas kontroli.
IV Kontrola problemowa W dniu 13.06.2018 r. pracownicy UM w Radłowie przeprowadzili kolejną kontrolę w firmie Conteko Sp. z o.o. w zakresie: „Przestrzegania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” w szczególności rozporządzenia wymienionego powyżej. W zakresie ochrony przeciwpożarowej wystąpiono z pismem do Państwowej Staży Pożarnej w Tarnowie z prośbą o przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa pożarowego na terenie bazy magazynowej w/w firmy oraz wyrażenie opinii, czy wymogi bezpieczeństwa pożarowego są spełnione na tego rodzaju składowisku.
W trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości i w związku z tym wystąpiono z wnioskami do firmy Conteko o:
1) potwierdzenie ważności homologacji wagi samochodowej oraz jej legalizacji,
2) potwierdzenie wywozu osadu z separatora znajdującego się na teranie zakładu,
3) udokumentowanie przeprowadzenia deratyzacji (jak często jest wykonywana) oraz przedstawienie dowodów zakupu trutki za okres od 01.01.2018 r. do nadal, a także o fotorelacje z miejsc jej rozłożenia.
Z dokumentów dostarczonych przez firmę wynika, iż waga posiada homologacje do października 2018 r. oraz że osad z separatora jest wywożony. Przedłożono również dowody na zakup trutki na szczury oraz fotorelację z miejsc ich rozłożenia. Nie wskazano jednak okienek czasowych przeprowadzanej deratyzacji. Została przekazana informacja, iż deratyzacja przeprowadzana jest systematycznie. Karmiki uzupełnianie są według potrzeb.
Wystąpiono również z wnioskiem do Starostwa Powiatowego w Tarnowie o interpretację pojęcia” plac utwardzony” w decyzji Starosty Tarnowskiego z dnia 20.11.2014r.
W odpowiedzi Starosta Tarnowski poinformował, iż w „przepisach ochrony środowiska czy o odpadach nie znajdujemy definicji utwardzenia gruntu, należy przyjąć definicję ze słownika języka polskiego, tj. „cyt. utwardzić – utwardzać <<uczynić coś twardym lub twardszym>>”. Zatem, wyjaśniając zapis zezwolenia znak: WOŚ.6233.67.2017.KK2 z dnia 20.11.2014 r. poprzez utwardzenie gruntu należy rozumieć jakiekolwiek prace mające na celu zwiększenie jego twardości oraz zabezpieczenie przed niekorzystnym wpływem zmagazynowanych odpadów. Dla organu w pojęciu tym mieszczą się utwardzenia betonem, żwirem lub tłuczniem, płytami betonowymi , asfaltowymi czy kostka brukową.”
Ostateczne wyniki kontroli nie są znane, gdyż czekamy na informację od Państwowej Staży Pożarnej w Tarnowie.
14
listopada
Imieniny
Emila, Laury i Rogera
piątek, 29 listopada 2024
przestrzennej Ostrzeżenia meteo Interaktywna
mapa System powiadamiania
mieszkańców Nagrody
i wyróżnienia Radłów TV
Projekty realizowane z dotacji
Informacje