Pokaż
menu
boczne

Aktualności

Nowe stawki za odbiór odpadów komunalnych

czwartek, 24 stycznia 2019

Od 01.02.2019 roku zmianie ulegną opłaty związane z odbiorem odpadów komunalnych

Rada Miejska w Radłowie w dniu 10.01.2019. r. uchwaliła nowe stawki opłat odbioru odpadów. Zmianie ulegnie miesięczna opłata za odpady zbierane w sposób selektywny i nieselektywny.

Od października 2018 r. zostały przeprowadzone cztery postępowania przetargowe w celu wyłonienia firmy odbierającej odpady komunalne z terenu gminy Radłów. Wartość pierwszego przetargu kształtowała się na poziomie ceny 1 903 798,08 zł za rok, drugiego - na poziomie 1 666 775,88 zł, trzeciego - na poziomie 1 558 751,04  zł. Przetargi te zostały unieważnione. Natomiast cena  czwartego przetargu kształtuje się na poziomie ceny 1 403 784,00 zł za rok, z czego wynika, że cenę obniżono o 500 tys. zł.  Przy obowiązującej dotychczas metodzie kalkulacji ceny, tj. 5 i więcej osób (dalej „5+”) w gospodarstwie domowym - system finansowania odbioru odpadów nie bilansował się. Przepisy prawa nakładają na gminę obowiązek zbilansowania kosztów i wydatków gospodarki odpadami, a to ma bezpośredni wpływ na zmianę stawki za odpady zbierane selektywnie i nieselektywnie.

Należy nadmienić, że opłata za odbiór odpadów jest przeznaczona na funkcjonowanie systemu gospodarowania odpadami. Środki wpłacane przez mieszkańców w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na inne cele. Ustalając nową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzięto pod uwagę wysokość złożonej oferty w drodze postępowania przetargowego przeprowadzonego  na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych.  

Ogłoszony w listopadzie czwarty przetarg przyniósł rozstrzygnięcie na poziomie kwoty 2 807 568,00 zł za odbiór odpadów na 2 lata, tj. 2019-2020. Była to najtańsza złożona oferta. Pomimo poinformowania  podmiotów zajmujących się odbiorem odpadów komunalnych o prowadzonym zamówieniu publicznym  pn. „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości  z terenu gminy Radłów, na których zamieszkują mieszkańcy”, do przetargu przystąpiła tylko jedna firma.

W związku z powyższym wprowadzono metodę kalkulacji opłaty jako iloczyn ilości mieszkańców fizycznie zamieszkałych nieruchomość oraz stawki opłaty. W przypadku utrzymania dotychczasowej metody tj. „5 +” cena jednostkowa wynosiłaby 16,50 zł. Z kolei przy metodzie od mieszkańca (tj. od każdej zamieszkałej na nieruchomości osoby) – wyliczona cena 15,00 zł, według stanu na dzień dzisiejszy, nie bilansuje systemu, co ostatecznie powoduje niedobór  środków w systemie w wysokości 54 684,00 zł/rok.

Do kosztów utrzymania porządku w gminie, oprócz kosztów związanych z wywozem odpadów komunalnych, wlicza się koszty związane ze zbiórkami odpadów wielkogabarytowych, popiołu, odpadów biodegradowalnych, sprzętu RTV i AGD, zbiórką opon samochodowych oraz odbiorem leków, utrzymaniem Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, obsługą administracyjną, a także edukacją ekologiczną.

Wzrost opłaty wymuszają przede wszystkim:

- znaczny wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej, czyli opłaty za umieszczenie odpadów na składowisku, którą ponosi firma odbierająca odpady. Jeszcze w 2013 roku jej wysokość wynosiła 115,41 zł/t, w 2017 r. - 120,76 zł/t, a już w 2019 r. - 170 zł/t. Natomiast od 2020 roku ma ona wynieść 270 zł/t. Powyższe koszty mają bezpośrednie przełożenie na koszt odbioru odpadów w Regionalnych Instalacjach Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK);
- znaczny wzrost poziomu recyklingu, co oznacza wyższe koszty zagospodarowania odpadów;
- sytuacja makroekonomiczna, związana z kosztami osobowymi (wzrost płacy minimalnej);
-  wzrost cen transportu i energii.

Na podstawie informacji dotyczących cen rynkowych za unieszkodliwianie odpadów komunalnych przedstawiamy Państwu poniżej, jak kształtowały się ceny w roku 2017, a jak kształtują się obecnie.

Lata Ceny rynkowe / tonę odpadów
Odpady zmieszane Odpady biodegradowalne Popiół Opony samochodowe Odpady wielkogabarytowe
2017 235,00 140,00 300,00 0,00 230,00
2019 370,00 180,00 400,00 800,00 600,00

Częstotliwość  odbioru odpadów na terenie gminy Radłów nie zmienia się,  mimo iż inne gminy, próbując obniżyć koszty odbioru odpadów zmniejszają częstotliwość wywozu odpadów - nawet co 3 tygodnie. Nieruchomości zamieszkałe przez 1 i 2 osoby mają odbiór odpadów co 28 dni, natomiast dla nieruchomości zamieszkałych przez 3 osoby i więcej wywóz odbywa się co 14 dni.

Stawki opłat obowiązujące dotychczas - nie ulegają zmianie do 31.01.2019 r.

Natomiast stawki obowiązujące od 1.02.2019 r. kształtują się następująco (niezależnie od częstotliwości wywozu):
1.    Miesięczna opłata za odpady zbierane w sposób selektywny -15,00 zł/osoby,
2.    Miesięczna opłata za odpady zbierane w sposób nieselektywny- 30,00 zł/osoby.

Dla porównania podajemy nowe stawki opłat w niektórych gminach:

Nazwa gminy Miesięczna opłata za odpady zbierane w sposób selektywny Miesięczna opłata za odpady które są zbierane w sposób nieselektywny
Żabno 13,10 zł 30,00 zł
Wietrzychowice 15,00 zł 30,00 zł
Szczurowa 15,00 zł 30,00 zł
Lisia Góra 16,00 zł 32,00 zł
Borzęcin 13,50 zł 40,00 zł

W związku z powyższym, że została zmieniona metoda naliczenia opłaty za wywóz odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Radłów, Burmistrz Radłowa informuje, że każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej, na której powstają odpady komunalne, jest zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie ze stanem faktycznym do dnia 14 lutego 2019 r.

Deklaracja do pobrania tutaj (deklaracja) oraz w Urząd Miejski w Radłowie w pok. nr 2.

r

Kategorie spraw urzędowych

W dniu 17.06.2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody / Dz. U. z 2017 r., poz. 1074/, zgodnie z którą:
Osoby fizyczne, zamierzające usunąć drzewa na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 83 f ust. 1 pkt 3a uop) są obowiązane dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew(a) do Urzędu Miejskiego w Radłowie jeżeli obwód pnia drzewa na wysokości 5 cm przekracza:

-80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
-65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
-50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości z której drzewo ma być usunięte /numer działki, miejscowość, obręb/ oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości. Zgłoszenia może dokonać jedynie właściciel nieruchomości, w przypadku współwłasności należy uzyskać zgodę wszystkich współwłaścicieli działki lub pełnomocnictwa do wystąpienia w ich imieniu.

Urząd Miejski w Radłowie po otrzymaniu zgłoszenia w terminie 21 dni dokonuje oględzin zgłoszonych do wycinki drzew. W terminie 14 dni od dokonania oględzin, organ może w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. Usunięcie drzewa bez zgłoszenia lub pomimo wydania przez organ sprzeciwu traktowane jest usunięcie bez zezwolenia i sankcjonowane administracyjną kara pieniężną. Wydanie przez organ sprzeciwu upoważnia właściciela nieruchomości do złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzewa. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej. /Zaleca się upewnić poprzez kontakt np. telefonicznie w Urzędzie Miejskim w Radłowie czy taki przeciw został wydany/Organ może przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 8 /14 dni od dokonania oględzin/ wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcia drzewa.

W przypadku nieusunięcia drzew przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia, o którym mowa w ust. 4. Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin wystąpiono o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane, a budowa ta ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ, o którym mowa w art. 83a ust. 1, uwzględniając dane ustalone na podstawie oględzin, nakłada na właściciela nieruchomości, w drodze decyzji administracyjnej obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Osoby fizyczne usuwające drzewa na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podmioty o osobowości prawnej, spółdzielnie mieszkaniowe itp. mogą usunąć drzewa po uzyskaniu decyzji administracyjnej zezwalającej na usunięcie drzew. W tej sytuacji należy złożyć wniosek wraz z wymaganymi załącznikami.

Dodatkowych informacji można uzyskać w Referacie Gospodarki i Środowiska I piętro, pok. Nr 9 w godz. pracy Urzędu tj. : pon.: 07.30-17.00, wt.-Czw. 07:30-15:30, pt.: 07:30-14:00 bądź pod numerem telefonu: 14 6782044 wew. 19

Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów

11.01.2022

Wniosek o wycinkę .docx
Wniosek o wycinkę .pdf

Zgłoszenie do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb), przydomowych oczyszczalni ścieków

Opis

Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków PDF
zgl-ewid-szamb-20210804.pdf

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Opis

Deklaracja

Oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości

Opis

Wniosek.doc

Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystywania

Opis

Informacja.doc

Wniosek o dofinansowanie z budżetu Gminy Radłów prac związanych z usuwaniem i utylizacją odpadów zawierających azbest pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz siedzib instytucji

Opis

Wniosek.docx

Wydanie wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Radłów

Wniosek.doc

Wniosek o określenie wstępnych warunków zjazdu z drogi gminnej/powiatowej.

Wniosek.doc

Wniosek o wyrażenie zgody na dojazd drogą będącą własnością Gminy.

Wniosek.doc

W przypadku planowanego nowego zjazdu z drogi wojewódzkiej dołączyć wstępne warunki RDW w Tarnowie ul. Ostrogskich 5a, 33-100 Tarnów.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wniosek.doc

Informacja o urządzeniach melioracji wodnych w rejonie lokalizacji inwestycji.

Wstępne oświadczenie

Formularz CEIDG-1 wraz z załacznikami

Opis

ceidg-1-v1.06z.pdf

Formularz CEIDG-1 bez załączników

ceidg-1-v1.06.pdf

Wniosek o ustalenie numeru porządkowego

Opis

Wniosek PDF

 

Podatki i opłaty lokalne na 2024 r.

 

Urząd Miejski w Radłowie

ul. Kolejowa 7
33-130 Radłów

NIP: 873-10-01-716
REGON Gminy Radłów: 851660915
REGON Urzędu Miejskiego w Radłowie: 000545656

Pokaż na mapie

Kontakt

tel.: 14 678-20-44

tel.: 14 678-20-73

fax: 14 678-28-18

e-mail: sekretariat@gminaradlow.pl

Godziny urzędowania

Dzień Godzina
Poniedziałek 7:30 - 17:00
Wtorek 7:30 - 15:30
Środa 7:30 - 15:30
Czwartek 7:30 - 15:30
Piątek 7:30 - 14:00
Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych została współfinansowana ze środków Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz projektu „Wdrożenie standardów świadczenia elektronicznych usług publicznych - ePUAP w gminie: Wierzchosławice, Pleśna, Radłów, Szczurowa, Zakliczyn” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.