Aktualności
Informację dotyczące rozwoju gminy Radłów
piątek, 19 października 2018
1. Podatki
Obniżymy podatek rolny wynoszący obecnie 112,50 zł za hektar przeliczeniowy do wysokości 87,50 zł/ ha oraz podatek od nieruchomości (płacą go osoby nie będące rolnikami) z kwoty 225 zł./ha do wysokości 175 zł/ha oraz podatek od działek budowlanych 10 arowych wynoszący obecnie 240 zł do 140 zł i utrzymamy tę obniżkę przez całą kadencję.
Obecna rada podniosła podatki, by sfinansować podwyżkę pensji burmistrza i wyższe diety radnych.
My obniżymy pensję burmistrza oraz diety radnych, ponadto uważamy, że w tak małej gminie zbędne jest stanowisko wiceburmistrza.
Ad vocem
NASZE PODATKI
W związku z propagowaniem przez kandydata na burmistrza pomysłu obniżenia podatków i utrzymywania tego stanu przez pięć kolejnych lat przedstawiam poniżej komentarz do tego zamiaru.
Proponowana obniżka podatku spowoduje roczne uszczuplenie dochodów gminy w wys. ok. 240 tys. zł. rocznie (1 200 tys. zł. przez pięć lat). To strata bezpośrednio w budżecie gminy. Dodatkowo gmina utraci wpływy z subwencji wyrównawczej – skoro jesteśmy bogaci i obniżamy podatki to zostaniemy ukarani przez mniejszą subwencję wyrównawczą.
Czy więc jesteśmy tak bogatą gminą aby mieć tak szalone pomysły? Czegoś tu nie można zrozumieć.
Zakładając iż kwota 240 tys. zł. stanowi wkład własny do środków zewnętrznych (np. na remont i odbudowę dróg w na terenie gminy, tracimy rocznie możliwość wykonanie remontu dróg w wys. 1 mln. zł. W ciągu 5 pięciu lat tracimy możliwość remontu dróg na terenie gminy w wys. 5 mln. zł. (finansowania odbudowy dróg zniszczonych wskutek klęsk żywiołowych, czy też rządowego programu przebudowy dróg lokalnych: 20% wkład własny gmin, 80 % środki zewnętrzne).
Można również zadać pytanie czy mając najniższe stawki podatkowe w okolicy warto je dalej populistycznie obniżać aby tylko zdobyć władzę nie mając innych własnych pomysłów na rozwój gminy? Czy kupując głosy mieszkańców obniżkami podatków przez pięć najbliższych lat, warto skazać najlepszą gminę w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na marazm i stagnację?
Kwota 240 tys. zł. pokrywa roczne utrzymanie straży pożarnych na terenie gminy zapewniając im gotowość bojową. Czy Prezes Gminnego Zarządu OSP ma tego świadomość?
Obniżka w tej kwocie podatku może też przyczynić się do redukcji bądź ograniczenia funkcjonowania, którejś szkoły czy przedszkola. A z drugiej strony kandydat domaga się większego dofinansowania w działalności szkół i przedszkoli w gminie.
Kolejne pytanie – populistycznie obniżyć podatek - czy wybudować w Radłowie gminny żłobek?
Nie można działać i inwestować bez pieniędzy. Musimy mieć finansowy wkład własny na jakiekolwiek działania.
Przykładów można mnożyć bez liku. Dodam tylko, że według rankingu samorządowej gazety Wspólnota, Gmina Radłów posiada jedne z najniższych wydatków na administrację w Polsce w kategorii miast poniżej 10 tys. mieszkańców (pierwsza dziesiątka w Polsce). Więc argument o przeroście zatrudnienia bądź ograniczeniu zarobków dla urzędników może też być mocno nietrafiony.
Ocenę tych pomysłów pozostawiam Państwu pod rozwagę przed podjęciem decyzji przy urnie.
Nie dajmy się oszukać!
Pobory burmistrza uchwaliła Rada w 2014 roku i od tego czasu nie uległy zmianie do czerwca br. Od lipca wynagrodzenie jest niższe o ok. 1,8 tys. zł.
Poniżej zestawienie zarobków wójtów/burmistrzów, zastępców i sekretarzy gmin z okolic wg. stanu za 2016 r. (ostatnia pełna publikacja oświadczeń majątkowych na strona BIP)
Zarobki za 2016 -brutto – źródło oświadczenia majątkowe publikowane w BIP
Radłów
Burmistrz |
151 533,01 zł. |
Zastępca ½ etatu– Sekretarz ½ etatu |
104 565,37 zł. |
Razem |
256 098,38 zł. |
Żabno
Burmistrz |
158 494,59 zł. |
Zastępca ½ etatu– Sekretarz ½ etatu |
135 232,66zł. |
Razem |
293 727,25 zł. |
Zakliczyn
Burmistrz |
127 903,52 zł. |
Zastępca |
107 524,02zł. |
Sekretarz |
91 015,68 zł. |
Razem |
326 443,22 zł. |
Wojnicz
Burmistrz |
123 332,20 zł. |
Zastępca |
137 510,39 zł. |
Sekretarz |
107 728,33 zł. |
Razem |
368 570,92 zł. |
Borzęcin
Wójt |
158 809,69 zł. |
Zastępca |
119 136,98 zł. |
Sekretarz |
92 997,06 zł. |
Razem |
370 943,73 zł. |
Tarnów
Wójt |
162 030,00 zł. |
Zastępca |
143 555,70 zł. |
Sekretarz |
117 373,80 zł. |
Razem |
422 959,50 zł. |
Pleśna
Wójt |
139 883,46 zł. |
Zastępca |
92 087,52 zł. |
Sekretarz |
106 745,29 zł. |
Razem |
338 716,27 zł. |
Łatwo obliczyć, że w innych gminach wynagrodzenia 2 stanowisk zastępcy i sekretarza są prawie dwukrotnie wyższe, ponieważ u nas zastępca jest równocześnie sekretarzem.
2. Utworzymy przestrzeń dla biznesu
Nowe regulacje rządowe powodują, że cała Polska stanie się strefą ekonomiczną. Chcąc być partnerem dla przedsiębiorców należy mieć dla nich dobrą ofertę. Przygotowanie terenów na cele inwestycje jest jednym z podstawowych kroków. Mamy dobrą lokalizację wynikającą z położenia – bliskość dróg krajowych i autostrady. Te atuty trzeba wykorzystać.
Ad vocem
Radłowska Strefa Aktywności Gospodarczej powołana została w 2012. Uchwałą Rady Miejskiej w Radłowie (za kadencji Romana Nowaka jako radnego o czym nie pamięta).
Link do uchwały: https://bip.malopolska.pl/umradlow,a,409,uchwala-nr-xvii15512-rady-miejskiej-w-radlowie-z-dnia-30-marca-2012-r-w-sprawie-wyznaczenia-obszaru-.html
Od 2015 r. przygotowane są projekty uchwał zachęcających inwestorów do lokowania działalności gospodarczej.
W ostatnim czasie nawiązano ścisłą współpracę z Krakowskim Parkiem Technologicznym i Wojewódzkim Urzędem Pracy w Krakowie w celu pozyskania pierwszych inwestorów. W 2019 r. gmina Radłów przystępuje do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego terenów przemysłowych w Woli Radłowskiej. Zmiana planu ma również na celu wydzielenie drogi dojazdowej do terenów przemysłowych z drogi wojewódzkiej nr 964 w Zabawie gdyż obecnie dojazd jest możliwy tylko przez centrum Woli Radłowskiej.
3. Przedsiębiorstwa komunalne
Realizacja zadań publicznych przez jednostki własne (zakład komunalny), to z jednej strony miejsca pracy, z drugiej optymalizacja kosztów realizacji zadań gminy. Samorząd gminny nie wydaje pieniędzy na zewnątrz, tylko konsumuje budżet wewnątrz, napędzając koniunkturę.
Ad vocem
Radłowski zakład komunalny funkcjonuje w strukturach ZESUW Niwka od 2013 r. Uchwałą w tym zakresie podjęto za kadencji Romana Nowaka jako radnego o czym nie pamięta.
Link do uchwały: https://bip.malopolska.pl/umradlow,a,1242,uchwala-nr-xxviii26613-rady-miejskiej-w-radlowie-z-dnia-27-marca-2013-r-w-sprawie-zmiany-uchwaly-dot.html
Zakład komunalny funkcjonuje od 2013 r. i świadczy szereg usług dla gminy Radłów m.in. wykaszanie poboczy, utrzymanie zieleni, czystości na terenie gminy oraz zapobieganie śliskości w okresie zimowym. Sukcesywnie doposażony jest w sprzęt.
W związku otrzymanym dofinansowaniem ze środków unijnych na budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych po wybudowaniu PSZOK na terenie radłowskiej oczyszczalni ścieków w 2019 r. zakład będzie obsługiwał PSZOK.
Wartość inwestycji: 1 987 827,60 dofinansowanie 85 % kosztów kwalifikowanych.
4. Inkubator przedsiębiorczości
Wybudujemy budynek komunalny, w którym po atrakcyjnych cenach młodzi przedsiębiorcy mogliby ulokować swój, często pierwszy, biznes. To będzie swoisty inkubator przedsiębiorczości na miarę naszych możliwości.
Ad vocem
Nie ma potrzeby wydawać milionowych środków publicznych na ten cel. Budynki komunalne już są wybudowane. Problem jest zatrzymać młodych, wykształconych ludzi, zapewnić im godziwe zarobki a nie tylko otaczać ich nadmierną opieką socjalną. Są przykłady , ze takie inkubatory świecą pustkami. Ten trend juz dawno minął .
5. Plac targowy
Powstanie również miejsce do handlu dla przyszłych i obecnych rolników. W naszym regionie gospodarstwa rolne są mocno rozdrobnione i powoli zanikają. Musimy zrobić wszystko, aby rolnictwo ponownie stało się opłacalne, nastawione na ekologiczną uprawę. Jednym z elementów takiego działania jest na pewno stworzenie miejsca, gdzie rolnicy mogą sprzedać swoje plony. Można na ten cel pozyskać środki zewnętrzne.
Targowisko miejsce utworzono w 2016 r. uchwałą Rady Miejskiej w Radłowie.
Link do uchwały: https://bip.malopolska.pl/umradlow,a,1178975,uchwala-nr-xix14516-rady-miejskiej-w-radlowie-z-dnia-14-marca-2016-r-w-sprawie-ustalenia-miejsca-tar.html
Problem na dzisiaj jest brak chętnych do handlu. Rolnicy nie są w ogóle zainteresowani prowadzeniem handlu na targowiskach. Podobny problem mają okoliczne gminy. Gmina Radłów , to nie gmina Wietrzychowice, gdzie są wieloletnie tradycje, a miejscowości tej gminy są położone daleko od Tarnowa. Rozmawialiśmy z osobami handlującymi na targowisku w Wietrzychowicach, ale nie są oni zainteresowanie handlem w Radłowie. Inna specyfika i inne potrzeby. W Szczurowej targowisko świeci pustkami. To nie ten kierunek. Rozmawialiśmy z miejscowymi rolnikami, aby sprzedawali swoje produkty rolnicze, ale pomimo przygotowanych straganów odzew jest znikomy. Specyfika rolnictwa się zmienia, ale cały czas podnosimy kwestię upraw ekologicznych, ale nie ma chętnych . A szkoda.
6. Oświata
Utrzymamy sieć przedszkoli i szkół na terenie naszej gminy, damy wszystkim placówkom równe szanse, nie może być tak, że nierówny podział subwencji oświatowej dzieli dzieci na lepsze i gorsze.
Podejmę współpracę ze Starostwem Powiatowym w Tarnowie, aby uratować Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Radłowie. Obecne władze zaprzepaściły szansę na uratowanie tej placówki i pięknego parku.
Ad vocem
Na terenie gminy funkcjonuje bardzo dobrze zorganizowany system oświaty.
Istnieją trzy publiczne i 4 niepubliczne szkoły podstawowe, które korzystają odnowionej bazy oświatowej (tylko w 2017 r. przeprowadzono termomodernizację szkół w Radłowie, Biskupicach Radłowskich i Woli Radłowskiej za ponad 3 mln zł.), wybudowano Orliki w Radłowie i Zabawie, boiska przyszkolne Woli Radłowskiej, uczniowie korzystają z programu unijnego „Uczymy się na 6!” a najzdolniejsi uczniowie z stypendiów burmistrza.
Opieka przedszkolna zapewniona jest dla każdego dziecka w 6 przedszkolach na terenie gminy tj. Radłów, Niwka, Biskupice Radłowskie, Wola Radłowska, Zabawa, Zdrochec.
Zgadzamy się, że obecne władze powiatowe zaprzepaściły szansę na uratowanie tej placówki.
Trzeba powiedzieć, że w kadencji 2010-2014 gmina otrzymała za darmo kompleks parkowy. Przystąpiono do opracowania koncepcji rewaloryzacji i po jej uzgodnieniu z konserwatorem opracowano w 2017 r. kompletną dokumentacją budowlaną wraz z pozwoleniem budowlanym. Całość prac rewaloryzacji parku skosztorysowana jest na blisko 5 mln. zł.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Gmina Radłów otrzymała dofinansowanie na realizację zadania pn. „Rewaloryzacja zespołu pałacowo – parkowego w Radłowie”. Będzie to pierwszy etap planowanej rewitalizacji parku, który obejmie oczyszczenie stawów wraz z formowaniem skarp wokół nich, budowę alejek, oświetlenia oraz małej architektury a także pielęgnację zieleni. Wartość projektu to 998 202,85 zł, wartość dofinansowania 500 000,00 zł. Zadanie przewidziane do realizacji w 2019 r.
Projekt o dofinansowanie obejmujący pozostałą część rewaloryzacji Parku przygotowany jest do złożenia w ramach MRPO – Rewitalizacja obszarów wiejskich.
7. Zdrowie
Zdrowie mieszkańców nie może być przedmiotem nieuczciwej gry rynkowej. Utrzymamy publiczne ośrodki zdrowia tak, aby każdy mógł skorzystać z bezpłatnej opieki lekarskiej , rehabilitacji czy konsultacji u lekarza specjalisty.
Ad vocem
Doskonale funkcjonujące placówki służby zdrowia w strukturach gminy to zasługa zarówno obecnego samorządu jak przede wszystkim kierowników tych placówek, zarówno w Radłowie jak i w Zabawie, którzy w czasie ostatniego Zjazdu Radłowian uhonorowani zostali przez Burmistrza Radłowa statuetkami Zasłużonych dla Gminy Radłów. Przykładem doskonałej współpracy jest odnowienie ośrodka zdrowia w Radłowie i ciągłe poszerzanie oferty leczniczej dla mieszkańców Radłowa i całej gminy przez PSZOZ w Radłowie i Zabawie za co im bardzo dziękuję.
8. Bezpieczeństwo, drogi
Wychodząc naprzeciw głosom mieszkańców, podejmiemy starania aby w Radłowie przywrócić posterunek policji. Mieszkańcy realnie tego oczekują, chcą czuć się bezpieczni w swoim otoczeniu. Dodatkowi policjanci na terenie gminy z pewnością umożliwią skuteczniejsze przeciwdziałanie np. narkomanii, aktom wandalizmu.
Od lat nie został rozwiązany problem skrzyżowania drogi powiatowej z drogą wojewódzką w Wał – Rudzie. To niebezpieczne miejsce, które wymaga zmian. Nic nie zrobiono z problemem braku chodników przy drogach wojewódzkich w Biskupicach Radłowskich, Zabawie czy w Wał- Rudzie. Dokończymy budowę chodnika przy
ul. Kolejowej. Przy dobrej współpracy z zarządcami dróg oraz znalezieniu odpowiedniego finansowania będzie możliwe rozwiązanie tych problemów.
Niektóre miejscowości naszej gminy w dalszym ciągu mają drogi wewnętrzne wymagające remontu bądź asfaltowania. Należy patrzeć gospodarskim okiem nie tylko na centrum gminy.
Ad vocem
Budynek policji Radłowie cały czas utrzymywany jest przez samorząd i służy policji do dyżurów. Większym problem jest dzisiaj brak chętnych do pracy w policji niż przywrócenie posterunku w Radłowie. W tym miejscu dziękujemy Policji z Żabna na czele z P. Komendantem za bardzo dobrą dotychczasową współpracę. W najbliższym czasie zamontujemy kilkadziesiąt kamer na terenie całej gminy w celi monitoringu ulic oraz newralgicznych miejsc. To pozwoli na zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców. Kłamstwem jest , że nic nie zrobiono w kwestii budowy chodników przy drogach wojewódzkich. To narusza dobre imię pracowników Urzędu Miejskiego.
Chodniki
Informuję, że zostały zrealizowane inne następujące inwestycje w ramach budowy chodników przy drogach wojewódzkich i powiatowych:
- W odniesieniu do miejscowości Zabawa zrealizowano zadanie pn. „Budowa prawostronnego chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964, odc. 570 od km 1+644.0 do km 2+062.2 oraz od km 2 + 188.10 do km 2 + 379.91 wraz ze zjazdami oraz budową odwodnienia w m. Zabawa, gmina Radłów” o łącznej długości 609,81 metrów i całkowitej wartości robót 813.466,08 złotych.
- W odniesieniu do miejscowości Biskupice Radłowskie i Wał – Ruda udzielono pomocy finansowej Województwu Małopolskiemu z przeznaczeniem na realizację zadania pn. „Modernizacja odcinków dróg wojewódzkich oraz obiektów mostowych – przebudowa DW 964 na odcinku Wał – Ruda – Biskupice Radłowskie.”. Na podstawie zawartej umowy, Województwa Małopolskie wraz z Gminą Radłów zobowiązały się do wspólnej realizacji w/w zadania na odcinkach:
- zadanie I: początek odc. 560 km 5+658 koniec odc. 560 7+610 – długość 1952 m,
- zadanie II: początek odc. 570 km 0+020 koniec odc. 570 km 3+120 z wyłączeniem mostu z dojazdami na odcinku 570 km 0+376 – km 0+458 (dł. 82 m) – dł. 3018 m.
W ramach tych zadań dokonano obniżenia terenu pod przyszły chodnik i ułożono krawężniki oraz wykonano odwodnienie. Na ten cel w 2011 roku Gmina przekazała w formie dotacji celowej kwotę 212.702,00 zł, co stanowi 50 % wartości kosztów wykonania krawężników wzdłuż drogi. Krawężniki wykonane zostały:
- strona lewa - odc. 560 km 6+660 – odc. 560 km 7+610 – dł. 950 m,
- strona prawa – odc. 570 km 1+690 – odc. 570 km 2+065 i odc. 570 km 2+158 – odc. 570 km 2+390 – łączna dł. 607 m,
- strona prawa – odc. 570 km 3+025 – odc. 570 km 3+080 – dł. 55 m,
- strona prawa – odc. 580 km 0+870- odc. 580 km 1+499 – dł. 629 m.
Inwestorem przedmiotowych robót był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który wybrał w tym celu wykonawców robót, którymi byli Strabag Sp. z o.o. ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków i Poldim S.A. ul. Kochanowskiego 37a, 33-100 Tarnów.
- W bieżącym roku opracowano dokumentację projektową dla zadania inwestycyjnego polegającego na budowie chodnika w miejscowości Zabawa przy drodze wojewódzkiej nr 964, w odc. 570 od km 1+941,80 do km 2+033,62.
- Budowa chodnika w ciągu drogi wojewódzkiej nr 975 na odc. 090 km 2+435 - 3+170 oraz budowie 10 studni chłonnych w celu rozsączenia wody w miejscowości Niwka,gm. Radłów – 735 mb w roku 2012za kwotę369 779,88 zł,
- Przebudowa DW 975 polegająca na budowie chodnika wraz z budową rowu krytego ul. Biskupska w Radłowie - 450 mb w roku 2013 za kwotę 331 070,87 zł
- Poprawa bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych w ciągu DW 975 odc. 090 km 1+820 w m. Niwka – budowa chodnika 50 mb w roku 2017 za kwotę 81 837,39 z4.
- Budowa chodnika przy drodze powiatowej nr. 1338 K i 1340 K w Radłowie - etap I ul. Woleńska i ul. Brzeska - 646 mb w latach 2011 i 2012 – łącznie 388 156,96 zł
- Budowa chodnika w ciągu drogi powiatowej nr 1340K ul. Brzeska
w Radłowie wraz z budową kanalizacji deszczowej - 850 mb w latach 2014 - 2018
za kwotę łącznie 669 198,91 zł.
Gmina sukcesywnie w oparciu o środki zewnętrzne dokonuje remontu dróg na terenie całej gminy Radłów. Nie ma jednak możliwości zrobić wszystkiego od zaraz.
Skrzyżowanie w Wał Rudzie ,to przecięcie drogi powiatowej i wojewódzkiej i to od tych samorządów powinno się wymagać, aby to rondo powstało. Przypominam, że to Pan Starosta Roman Łucarz jak i członek zarządu Jacek Hudyma w swoich wypowiedziach twierdzą, że to skrzyżowanie jest bezpieczne i nie widzą potrzeby budowy tam ronda.
To gmina Radłów była inicjatorem pomysłu poprawy bezpieczeństwa i budowy tam ronda, wyłożyła pieniądze na dokumentacje i jest gotowa do poniesienia części kosztów przy budowie tam chodników. Ale to te dwa samorządy: wojewódzki i powiatowy powinny wsiąść ciężar tej inwestycji na siebie. Województwo jest gotowe wyłożyć środki, ale powiat ciągle mówi nie.
9. Gospodarka komunalna
Wielkim problemem dla Radłowa jest wysypisko – składowisko śmieci. Należy podjąć starania, aby nie było uciążliwym problemem dla mieszkańców. Istotnym zadaniem jest budowa instalacji i podłączanie kolejnych miejscowości gminy do kanalizacji. Należy wykorzystać możliwości naszej oczyszczalni ścieków, kontrolować ceny, a nie planować przesyłania ścieków do oczyszczalni w Tarnowie.
Ad vocem
Nadzór nad wysypiskiem śmieci prowadzi przede wszystkim Starostwo Powiatowe w Tarnowie oraz WIOŚ. Na stronie internetowej gminy Radłów zamieszczone jest informacja o działaniach podejmowanych przez tutejszy Urząd.
Link do informacji: https://www.gminaradlow.pl/skladowanie-odpadow-przy-ul-wolenskiej-w-radlowie,art-1377
Informuje się mieszkańców gminy Radłów, iż Burmistrz Radłowa podejmuje systematycznie kontrole bazy magazynowej firmy Conteko przy ulicy Woleńskiej 15 w Radłowie.
Od lipca 2013 do chwili obecnej przeprowadzone zostały kontrole, obejmujące wybrane zagadnienia z działalności Firmy Conteko sp. z o.o.
Burmistrz Radłowa, dokonując kontroli w firmie Conteko, w szczególności oparł się na Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11.01.2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Pod uwagę brane były m.in. wymagania w zakresie:
1) posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;
2) utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej „pojazdami”, i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwanych dalej „urządzeniami”;
3) spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów;
4) zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo – transportowej,
5) przeprowadzanie deratyzacji i dezynfekcji bazy.
W zakresie wyposażenia bazy magazynowo – transportowej zwracano uwagę, aby:
1) teren bazy magazynowo - transportowej był zabezpieczony w sposób uniemożliwiający wstęp osobom nieupoważnionym;
2) miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów były zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu;
3) miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych były zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych;
4) teren bazy magazynowo - transportowej był wyposażony w urządzenia lub systemy zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r., poz.1566);
5) baza magazynowo - transportowa była wyposażona w:
a) miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów,
b) pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób,
c) miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów komunalnych,
d) legalizowaną samochodową wagę najazdową.
W zakresie posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz jego odpowiedniego stanu technicznego sprawdzano, aby:
1) w posiadaniu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości znajdowały się co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania zmieszanych odpadów komunalnych oraz co najmniej dwa pojazdy przystosowane do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, a także co najmniej jeden pojazd do odbierania odpadów bez funkcji kompaktującej;
2) pojazdy były trwale i czytelnie oznakowane, w widocznym miejscu, nazwą firmy oraz danymi adresowymi i numerem telefonu podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości;
3) na terenie bazy magazynowo - transportowej znajdowały się urządzenia do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych przed ich transportem do miejsc przetwarzania.
W zakresie utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń sprawdzono, aby:
1) pojazdy służące do transportu odpadów komunalnych były utrzymane we właściwym stanie technicznym i sanitarnym;
2) pojazdy i urządzenia były zabezpieczone przed niekontrolowanym wydostawaniem się na zewnątrz odpadów podczas ich magazynowania, przeładunku, a także transportu;
3) pojazdy i urządzenia były poddawane myciu i dezynfekcji z częstotliwością gwarantującą zapewnienie im właściwego stanu sanitarnego, nie rzadziej niż raz na miesiąc, a w okresie letnim nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
4) podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości posiadał aktualne dokumenty potwierdzające wykonanie czynności, o których mowa w pkt 3;
5) na koniec każdego dnia roboczego pojazdy były opróżnione z odpadów i były parkowane wyłącznie na terenie bazy magazynowo - transportowej.
W zakresie wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów sprawdzano aby:
1) konstrukcja pojazdów zabezpieczała przed rozwiewaniem i rozpylaniem przewożonych odpadów oraz minimalizowała oddziaływanie czynników atmosferycznych na odpady;
2) pojazdy były wyposażone w system:
a) monitoringu bazującego na systemie pozycjonowania satelitarnego, umożliwiający trwałe zapisywanie, przechowywanie i odczytywanie danych o położeniu pojazdu i miejscach postojów oraz
b) czujników zapisujących dane o miejscach wyładunku odpadów – umożliwiający weryfikację tych danych;
3) pojazdy były wyposażone w narzędzia lub urządzenia umożliwiające sprzątanie terenu po opróżnieniu pojemników.
Oprócz systematycznie prowadzonych kontroli firmy Conteko przeprowadzane są kontrole problemowe:
I Kontrola problemowa przeprowadzona została w dniu 10 czerwca 2014 r.
Komisja przeprowadzająca kontrole nie miała zastrzeżeń i uwag do działań przedsiębiorstwa.
II Kontrola problemowa w 2016 roku związana była z interwencjami mieszkańców gminy dotyczącymi przyjmowania odpadów w Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. W wyniku kontroli zwrócono się do firmy Conteko o szczególny nacisk na przestrzeganie pkt 4.3. SPECYFIKACJI ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA: ,,Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy Radłów z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.” Firma wywiązała się z powyższego obowiązku w wyznaczonym terminie.
III Kontrola problemowa w 2017 roku została przeprowadzona w dniach 24.08. – 25.08.2017 r. w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz w szczególności Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W wyniku kontroli stwierdzono naruszenia niektórych przepisów ustawy w związku z czym Burmistrz Radłowa zażądał usunąć je do 15 stycznia 2018 r.
W dniu 24.01.2018 r. tutejszy organ przeprowadził wizję, podczas której potwierdzono usunięcie uchybień stwierdzonych podczas kontroli.
IV Kontrola problemowa W dniu 13.06.2018 r. pracownicy UM w Radłowie przeprowadzili kolejną kontrolę w firmie Conteko Sp. z o.o. w zakresie: „Przestrzegania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” w szczególności rozporządzenia wymienionego powyżej. W zakresie ochrony przeciwpożarowej wystąpiono z pismem do Państwowej Staży Pożarnej w Tarnowie z prośbą o przeprowadzenie kontroli bezpieczeństwa pożarowego na terenie bazy magazynowej w/w firmy oraz wyrażenie opinii, czy wymogi bezpieczeństwa pożarowego są spełnione na tego rodzaju składowisku.
W trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości i w związku z tym wystąpiono z wnioskami do firmy Conteko o:
1) potwierdzenie ważności homologacji wagi samochodowej oraz jej legalizacji,
2) potwierdzenie wywozu osadu z separatora znajdującego się na teranie zakładu,
3) udokumentowanie przeprowadzenia deratyzacji (jak często jest wykonywana) oraz przedstawienie dowodów zakupu trutki za okres od 01.01.2018 r. do nadal, a także o fotorelacje z miejsc jej rozłożenia.
Z dokumentów dostarczonych przez firmę wynika, iż waga posiada homologacje do października 2018 r. oraz że osad z separatora jest wywożony. Przedłożono również dowody na zakup trutki na szczury oraz fotorelację z miejsc ich rozłożenia. Nie wskazano jednak okienek czasowych przeprowadzanej deratyzacji. Została przekazana informacja, iż deratyzacja przeprowadzana jest systematycznie. Karmiki uzupełnianie są według potrzeb.
Wystąpiono również z wnioskiem do Starostwa Powiatowego w Tarnowie o interpretację pojęcia” plac utwardzony” w decyzji Starosty Tarnowskiego z dnia 20.11.2014r.
W odpowiedzi Starosta Tarnowski poinformował, iż w „przepisach ochrony środowiska czy o odpadach nie znajdujemy definicji utwardzenia gruntu, należy przyjąć definicję ze słownika języka polskiego, tj. „cyt. utwardzić – utwardzać <
Ostateczne wyniki kontroli nie są znane, gdyż czekamy na informację od Państwowej Staży Pożarnej w Tarnowie.
Problemem, który dzięki zdecydowanej interwencji mieszkańców Sanoki i burmistrza Radłowa był temat składowiska śmieci, na które bez zgody i wiedzy mieszkańców Starostwo Powiatowe wydało pozytywną decyzję. Ubolewam, że wtedy nie był Pan tak zdecydowany w działaniach.
Odnośnie oczyszczalni ścieków- w 2011 r. oczyszczalnią pracowała w 30 % swojej mocy. Po wybudowaniu 40 km kanalizacji w 2015 r. i jej zmodernizowaniu (gdyż nie była dostosowana do norm unijnych) pracuje w 60-70% swej mocy.
10. Energia odnawialna
Zaproponujemy mieszkańcom alternatywne ogrzewanie swoich budynków wraz
z ciepłą wodą użytkową. Praktycznie może to być samowystarczalna instalacja dla każdego domu bez inwestowania większych środków niż te, które dotychczas wydają na ten cel w ciągu roku.
Ad vocem
7 mieszkańców z gminy Radłów było zainteresowanych energią odnawialną. Spotkania odbyły się w każdym rejonie gminy Radłów. Dzisiaj po realizacji programu wymiany pieców widać większe zainteresowanie mieszkańców tym problemem. Zaznaczyć należy jednak , że tylko dofinansowanie w kwocie ponad 80% daje wymierne korzyści, a takich programów na dzień dzisiejszy nie ma. Czekamy wiec cierpliwie, a gmina jako EKOLIDER- 25 lecia WFOŚ i GW, z pewnością tego dopilnuje.
11. Sport, turystyka
Przez gminę Radłów biegnie trasa rowerowa Velo Dunajec, która jest najczęściej wybieraną trasą przez Małopolan. Musimy wykorzystać ten potencjał i wytyczyć
w naszej gminie ścieżki rowerowe, które będą przebiegać w pobliżu naszych zabytków, ciekawych miejsc oraz utworzyć wypożyczalnię rowerów. by rozwijać turystykę na naszym obszarze. Będziemy także wspierać kluby sportowe i promować sportowy styl spędzania czasu.
Ad vocem
Przypominam tylko, że pierwszy odcinek trasy Velo Dunajec ,najdłuższy w powiecie powstał na terenie gminy Radłów. To my jako gmina koordynowaliśmy główne uzgodnienia. To nasza Baza sportowa jest jedną z najlepszych w okolicy – 2 orliki (Radłów, Zabawa), boisko wielofunkcyjne w Woli Radłowskiej, odnowione stadiony w Radłowie, Woli Radłowskiej, Niwce i Biskupicach Radłowskich .Nowe szatnie w Biskupicach Radłowskich, sala gimnastyczne w Niwce, place zabaw praktycznie w każdej miejscowości, siłownia zewnętrzna w Radłowie, akademii piłkarska itp…
12. Promocja gminy
Warto stworzyć jasną strategię promocji gminy. Aby to uczynić należy powołać zespół osób odpowiedzialnych za komunikację z mediami i podmiotami biznesowymi. Nie może być tak, że burmistrz jednoosobowo zarządza promocją. Dziś wygląda to tak, że promocja jest, ale burmistrza, a nie gminy. Środki przeznaczone na promocję gminy przez ostatnie lata były wręcz marnowane. Wiemy jak to zmienić i odwrócić ten niekorzystny trend.
Ad vocem
Przez przyzwoitość wymienię tylko kilka najważniejszych wydarzeń promujących gminę Radłów, w których większość środków pokryto z funduszy zewnętrznych: Triatlon, Światowy Zjazd Radłowian. Program realizowany w ramach Budżetu Obywatelskiego: „Z gwiazdami zaczytani”, „Z gwiazdami nie tylko zaczytani”. Przegląd piosenki „Wiecznie Żywi” itd. Wszystkie działania podejmowane przez Miejsko-Gminne Centrum Kultury to promocja miasta i gminy. A burmistrz Radłowa jako wice-prezes FORUM WÓJTÓW BURMISTRZÓW I PREZYDENTÓW MAŁOPOLSKI promuje w sposób oczywisty miasto i gminę Radłów. Dzisiaj wszyscy wiedzą, gdzie Radłów i jak dynamicznie się rozwija.
Ponadto aktywnie w ramach aglomeracji tarnowskiej uczestniczymy w targach promujących tereny inwestycyjne.
Dodam tylko, że w rankingach nakładów na administrację jesteśmy w pierwszej dziesiątce gmin o najniższych nakładach na administrację i tworzenie etatów dla promocji gminy mija się z celem.
Wszystkim powinno zależeć na dobrym wizerunku MIASTA I GMINY RADŁÓW.
Nie możemy pozwolić, aby dla doraźnych celów politycznych stawiać w złym świetle pracę urzędników Urzędu Miejskiego, którzy całe swoje serce, wielokrotnie swój czas wolny poświęcają na to, aby nasza gmina rozwijała się w dobrym kierunku.
28
grudnia
Imieniny
Antoniusza, Cezarego i Teofilii
przestrzennej Ostrzeżenia meteo Interaktywna
mapa System powiadamiania
mieszkańców Nagrody
i wyróżnienia Radłów TV
Projekty realizowane z dotacji
Informacje